Above the fold

'Above the fold' betekend letterlijk 'boven de vouw' . Deze term is afgeleid uit de kranten wereld. Kranten worden gevouwen neergelegd in de schappen. Alleen het gedeelte boven de vouw wordt gezien. Dit is de 'eye catcher' van de krant. Adverteren boven de vouw is vele malen duurder dan ergens anders adverteren.

Above the fold voor websites

Inmiddels is de term 'above the fold' ook een belangrijke term geworden in online media. Above the fold staat voor de informatie die op het zichtbare scherm wordt gegeven zonder te hoeven scrollen. Op een gemiddelde desktop is dat ongeveer 1200 pixels en op een telefoon meestal maar 600 pixels.
Above the fold wordt ook wel 'visible content' of zichtbare inhoud genoemd. Dit is de inhoud die direct zichtbaar is op jouw website.

Above the fold krijgt meer aandacht

Wanneer je een website laadt zie je in eerste instantie alleen de informatie 'above the fold'. Op basis van de inhoud en lay-out beslist een bezoeker of deze verder kijkt of wegklikt. Vandaar dat er traditioneel veel aandacht wordt besteed aan informatie en lay-out boven de vouw.

Hoe zit het met 'below the fold'

Is informatie below de fold dan veel minder waard? Ja en nee. Bezoekers zijn ondertussen wel gewend om te scrollen. Lukt het jou om jouw bezoeker above the fold nieuwsgierig te maken? Dan scrollen ze vanzelf door naar onderen.
Een grote headline of teaser die een groot deel van de zichtbare content bestaat kan is sommige gevallen goed werken. Je geeft dan juist weinig informatie above the fold.
Toch is het in veel gevallen een goed idee om jouw informatie above the fold te presenteren. Zeker bij informatieve artikelen.

Vraag snel en demo aan

De SEO Cloud help jou sneller te groeien en jouw waarde aan jouw klanten te vergroten. Hoe we je daar precies in kunnen ondersteunen laten wij je graag zien, online of persoonlijk.