Bouncepercentage

Wanneer een bezoeker direct na het openen van jouw pagina gelijk de pagina weer verlaat spreken we van een bounce . Het bounce percentage is het percentage bezoekers dat direct na het openen van jouw pagina de pagina weer verlaat. Het bounce percentage vanuit de zoekresultaten is voor Google een belangrijke indicatie voor de kwaliteit van jouw webpagina. Klikt een bezoeker meteen weg dan denkt Google: 'wij zullen hem/haar wel de verkeerde pagina hebben laten zien' en zal Google jouw pagina na verloop van tijd minder hoog in de resultaten tonen.

Hoe hoog mag het boucne percentage zijn?

Een normaal bounce percentage verschilt heel erg per niche en branche. Vooral de gebruikers intentie is hierin belangrijk. Wil een gebruiker producten kopen of zijn ze voor hun plezier even aan het browsen? Blogs en informatieve sites hebben vaak een hoog bounce percentage. Terwijl e-commerce sites een veel lager bounce percentage hebben. Het gemiddelde bounce percentage op het web ligt rond de 40%.
Dit zijn acceptabele bounce rates volgens google zelf:

  • 10-30% Online diensten
  • 20-40% Ecommerce
  • 30-50% Leadgeneratie sites
  • 40-60% Content sites
  • 70-90% Landingspagina’s
  • 70-98% Blogs

Hoe kun je het bounce percentage meten?

Je kunt het bounce percentage van jouw site meten in Google analytics. Via analytics kun je het bounce percentage bekijken van jouw gehele site maar ook van jouw afzonderlijke pagina's. Door de boucen percentages van jouw verschillende pagina's te bekijken kom je er snel achter wat wel en niet werkt voor jouw site en doelgroep. Met deze informatie kun je jouw site verteren. Een lagere bounce rate zorgt dat voor hogere Google posities.

Vraag snel en demo aan

De SEO Cloud help jou sneller te groeien en jouw waarde aan jouw klanten te vergroten. Hoe we je daar precies in kunnen ondersteunen laten wij je graag zien, online of persoonlijk.